Over integriteit en professionaliteit van bedrijfsvoering in de zorg

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) hebben o.a. naar aanleiding van het onderzoek bij de Zorggroep Alliade, een oproep gedaan om de integriteit en professionaliteit in de zorgsector te versterken. Doelstelling is voorkomen van oneigenlijke besteding van zorggeld en van twijfelachtige financiële en organisatorische constructies binnen de zorgorganisatie.
Over die doelstelling zal iedereen het eens zijn. De vraag is wanneer wordt iets als ‘oneigenlijk’ bestempeld en wanneer is iets ‘twijfelachtig’. En als men het daar over eens, hoe wordt dit voorkomen én aangepakt? Dit heeft natuurlijk alles met compliance te maken.

De NZa en IGJ hebben onder andere gepleit voor verankering van een in het publiek recht boven vormen van zelfregulering, zoals de Zorgbrede Governancecode 2017. Ook pleiten IGJ en NZa voor een adequaat handhavingsinstrumentarium door deze externe toezichthouders.

In deze themabijeenkomst gaan we niet alleen in op de actualiteit rond dit vraagstuk landelijk, maar ook op de betekenis daarvan in de concrete zorgpraktijk. Met interessante sprekers!

Programma:
16.00 – 16.15 uur: Opening VCZ

16.15 – 16.40 uur: Visie Nederlandse Zorgautoriteit (NZa)
Mw. K. Raaijmakers, directeur Toezicht en Handhaving

16.40 – 17.05 uur: Visie vanuit ‘het zorgveld’
Dhr. M. van Ooijen, voorzitter raad van bestuur De Zorggroep (in N-M-Lmburg) en o.a. ook vice-voorzitter NVZD/voorzitter governancecommissie NVZD

17.05 - 17.50 uur: Interactie en dialoog met ‘de zaal’
O.a. in een panel met mw. K. Raaijmakers, dhr. Van Ooijen én dhr. M. Bekkers, die intern toezichthouder/commissaris is bij diverse zorgorganisaties waaronder Fundis, een zorgorganisaties opgebouwd uit een conglomeraat van diverse werkmaakschappijen/rechtspersonen. Uiteraard zal dhr. Bekkers ook kort in de gelegenheid worden gesteld zijn visie en ervaring te delen.
Naast visie op dit vraagstuk gaan we ook in op compliance-dilemma’s in de praktijk.

17.50 u – 18.00 uur: Afronding: lessen te trekken? Conclusies.
Daarna borrel

NB: Voorafgaand aan de bijeenkomst zal er een Algemene Ledenvergadering van de Vereniging plaatsvinden van 15.30 – 16.00 uur.

Bij Bouf Legal
Huize Schaerweijde
3702 AA Zeist

Meldt u zich s.v.p. op tijd aan. Eer is plaats voor maximaal 50 deelnemers.

Voor leden: gratis.
Voor niet-leden: € 40 en daarmede ook jaarlidmaatschap van de Vereniging