De volgende bijeenkomst voor de Vereniging voor Compliance in de Zorg staat gepland op donderdagmiddag 8 maart 2018.

Het onderwerp van deze bijeenkomst is:

Samenwerkings- of fusieplannen? Wat betekenen de mededingingsregels daarvoor?

Samenwerken in de zorgsector is vaak wenselijk en noodzakelijk. Samenwerkingsverbanden komen in alle maten en vormen voor: fusies en overnames, het vormen van ketenzorgverbanden, het oprichten van coöperaties of gemeenschappelijke ondernemingen, het sluiten van combinatie- of hoofd-onderaannemersovereenkomsten en gezamenlijke verkoop- en inkoopafspraken. Bij samenwerkingsverbanden zijn de mededingingsregels relevant. In deze bijeenkomst krijgt u praktische tips over hoe u daarmee om kunt gaan. Er zal uiteraard ook ruimte zijn voor vragen en discussie.

Sarah Beeston zal de regels en (veranderingen in) het beleid van de ACM behandelen. Sarah is mededingingsadvocaat met veel ervaring in de zorgsector. Zij zal inzicht geven in de verschillende manieren waarop samenwerkingen en fusieplannen kunnen worden vormgegeven en wat de mededingingsrechtelijke gevolgen daarvan zijn.

Wij hebben drie sprekers uit verschillende hoeken van de zorgsector bereid gevonden om hun ervaringen met de mededingingsregels en de NZa en/of de ACM met ons te delen:

• Leonique Niessen (lid van raad van toezicht van Equipe Zorgbedrijven en daarvoor jarenlang directeur van Santeon ziekenhuizen)zal iets vertellen over haar ervaringen met de ACM in het door Santeon doorlopen ACM-traject in verband met de samenwerking op het gebied van borstkankerzorg. Santeon is de Nederlandse ziekenhuisgroep van het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis, Catharina Ziekenhuis, Maasstad Ziekenhuis, Martini Ziekenhuis, Medisch Spectrum Twente, OLVG en het St. Antonius Ziekenhuis;
  • Bianca Reekers (bestuurssecretaris bij Certe Medische Diagnostiek & Advies) zal vertellen hoe fusiemeldingen bij de NZa en ACM verlopen en hoe Certe dit heeft aangepakt bij verschillende samenwerkingen op het gebied van de klinische chemie en de medische microbiologie.
  • Godfried Verkerk (voorzitter raad van bestuur bij Vivium Zorggroep) zal delen hoe hij een bedrijfsinval en de daarop volgende procedure bij ACM, bezwaar bij (destijds) de Bezwaar Advies Commissie en beroep bij de rechtbank heeft ervaren.

Aan de hand van deze voorbeelden denken wij handige tips en tricks te kunnen identificeren, die van pas komen in de praktijk.

De bijeenkomst zal worden afgesloten met een borrel.

donderdag 8 maart 2018

16:00–18:00 uur

Bouf Legal
3702 AA Zeist
routebeschrijving

Voor de goede orde maken wij u er graag op attent dat het voor elk lid altijd toegestaan is om een introducé mee te nemen naar onze themabijeenkomsten. Het thema van deze bijeenkomst zal met name interessant zijn voor compliance officers en bestuurders en managers die professionals in beweging willen krijgen compliant te werken.