Deze bijeenkomst staat in het teken van de Zorgbrede Governancecode 2017 die vanaf 1 januari 2017 van kracht is. Twee sprekers zullen presentaties geven over dit onderwerp.
Allereerst zal drs. J. (Johan) van der Spek, Secretaris Brancheorganisaties Zorg (BoZ) en penvoerder van de Governancecode Zorg 2017 spreken. Hij zal eerst ingaan op de achterliggende visie, doelstelling en beoogde werking van de code. Vervolgens wordt dieper ingegaan op de principes van de code en enkele nadere uitwerking daarvan, in relatie tot compliance. Ten slotte komen de rollen van de Governancecommissie Gezondheidszorg en de Governance innovatie- en adviescommissie aan bod tijdens zijn presentatie.

Vervolgens zal drs. Theo P.M. Schraven, adviseur op governance-vraagstukken, een presentatie houden getiteld 'De nieuwe zorgbrede governancecode 2017: eerste impressies uit de praktijk'. Vooruitlopende op de invoering van deze code hebben RvT’s in hun najaars- evaluatie daar soms al aandacht aan besteed. Hoe wordt deze code ontvangen? Hoewel zo vroeg van implementatie nog niet gesproken kan worden, zal Theo Schraven die impressies weergeven vanuit de invalshoek van compliance. Daarbij zal ook een link gelegd worden met verbinding van deze code met governance-vraagstukken dieper in de zorgorganisatie.

donderdag 26 januari 2017

16.00-18.00 uur

Van Doorne N.V.
Jachthavenweg 121
1081 KM Amsterdam (route in .pdf)

15.45-16.00: Inloop en ontvangst
16.00-16.15: Welkomstwoord door Sarah Beeston
16.15-16.45: Lezing Johan van der Spek
16.45-17.15: Lezing Theo P.M. Schraven
17.15-18.00: Ruimte voor discussie

De bijeenkomst zal worden afgesloten met een borrel.

Als lid van de VCZ kunt u een introducé meenemen naar themabijeenkomsten. Het thema van deze bijeenkomst zal met name interessant zijn voor bestuurders en interne toezichthouders (met een governanceportefeuille) en deze zijn dan ook uiteraard van harte welkom!